fbpx

Így lesz nettó veszteség a weboldal

Így lesz nettó veszteség a weboldal

Szerencsére egyre több vállalkozó ismeri fel annak a fontosságát, hogy marketing eszközökhöz nyúljon. Ezek közül az egyik legnépszerűbb a weboldal. Sajnos a tapasztalataink azt mutatják, hogy a jelentős részük gyakorlatilag egyetlen vevőt sem hoz, tehát lényegében egy fölösleges több százezres kiadás volt.

Sok érdeklődővel konzultálok, amikor jönnek hozzánk ajánlatot kérni. Egy nagyon gyakori tapasztalatom az, hogy sajnos nincsenek tisztában azzal, hogy milyen módon lehet eladni valamit online. Így nem ismerik azt sem, hogy a weboldalnak ebben milyen szerepe kellene, hogy legyen.

A weboldalt készíttetők 80%-a azzal a tervvel indul neki a témának, hogy kell egy szuper, trendi, korszerű weboldal, valami szuper marketing szöveggel, és oda kell terelni az embereket hirdetéssel vagy SEO-val.

Ez a megoldás az esetek 95%-ában egészen biztos, hogy nem működik.

Ennek részben az is az oka, hogy a legtöbb piacon elképesztően nagy a verseny és rengetegen csinálják ugyanezt, tehát a statisztikai esélye is elképesztően alacsony annak, hogy pont minket fognak választani a látogatók.

Tehát ez a megoldás nem működik, nem érdemes csinálni. Sokan aztán végül alternatív megoldást keresnek a vevőszerzésre, aminek jellemzően sikertelenség, szenvedés a vége. Vannak viszont olyanok, akik próbálkoznak és keresik tovább a megoldást. Ekkor kezdenek el megismerkedni azzal, hogy az online értékesítés (is) egy folyamat, az értékesítés több lépésen keresztül valósul meg. Ez a lépések sorozata maga a marketing. Tényleg nagyon sok megoldás létezik arra, hogy eladjunk valamit, és ehhez nagyon sok eszközt tudunk használni. Ennek megfelelően a weboldalt is nagyon sokféleképpen lehet kialakítani, függően attól, hogy mit szeretnénk elérni.

Több olyan ajánlatkérővel konzultáltam már weboldal készítés ügyében, aki úgy jött el hozzám, hogy pár perc beszélgetés után láttam, hogy nem sok elképzelése van arról, hogy hogyan fogja eladni a szolgáltatását. Én a sok sok év tapasztalatából tudtam, hogy nem fog menni egy egyszerű megoldással (ennek nagyon sok oka lehet) és emiatt nagyon komolyan át kell gondolni a weboldal kialakítását is.

Ilyenkor én személy szerint segítő szándékkal állok az érdeklődőhöz, mert tudom, hogy ha az eredeti igényei alapján készítjük el az oldalt, akkor egyetlen vevőt sem fog hozni. Ilyenkor mindig azt ajánlom, hogy először az értékesítési, marketing stratégiát kell kidolgozni, és az alapján fog kiderülni, hogy milyen weboldal kell az adott értékesítési folyamathoz.

Viszont a legtöbb esetben sajnos elkészül az alkalmatlan weboldal. És ezért nem lehet hibáztatni senkit. Mert a webes egy webes, azt csinálja, amire a vállalkozó megkéri. A vállalkozó pedig még nem marketing szakember, így követi az elképzeléseit. Ebben a viszonyban sajnos nincs senki, aki megakadályozná ezt a folyamatot, és elkészülnek azok a több százezer forintba kerülő, egyébként nagyon szép oldalak, amik végül vevőszerzésre alkalmatlanok lesznek.

Én marketing szakember vagyok, és látom, hogy a vállalkozó egy zsákutcába akar besétálni jó sok pénzért. Ilyenkor teszem fel a kérdést, hogy mi lesz a szerepe a weboldalnak az értékesítésben. Honnan hova fog menni a látogató, hol és mit kell majd mondani, fog-e egyből vásárolni, ha nem, akkor mi történik, stb.

Amíg nincs meg a pontos értékesítési folyamat, ami sok esetben több 10 lépésből áll, addig azt sem lehet megmondani, hogy mit kell tudnia a weboldalnak.

Nézzünk egy nagyon egyszerű, már szinte utópikusnak mondható esetet és a weboldal szerepét ebben:

  1. Írunk egy remek blog bejegyzést egy problémával kapcsolatban, erre az oldalra hirdetésekből tereljük a potenciális vevőket, érdeklődőket.
  2. Nagyon tetszik az olvasók egy részének a poszt, ezért bizalmat szavaz az adott cégnek és úgy dönt, hogy feliratkozik a hírlevélre vagy letölti az ingyenes anyagot, amit a cikkünk végén felajánlunk.
  3. Kap tőlünk pár levelet még a témában és javasoljuk neki, hogy ha több és jobb tudást szeretne kapni, akkor nézze meg a könyvünket. Emiatt áttereljük őt a weboldalunk azon részére, ahol a könyvünket professzionális módon mutatjuk be egy egyedi ajánlat keretében.
  4. Azoknak, akik megvették a könyvet, később felajánlunk egy tanácsadást, egy tréninget. Ekkor már egy másik, az ajánlatnak megfelelő értékesítési oldalra tereljük.

Ebben a folyamatban végig az volt a tervünk, hogy eladjunk egy tanácsadást. Azonban tudtuk, hogy nem fog menni elsőre a dolog, hiszen egy tanácsadás megvásárlásához nagyon sok bizalom kell. Ha csupán egyből ezt hirdettük volna, csak a pénzünket pazaroltuk volna el. Tudtuk, hogy több lépés kell, és a weboldalnak ebben megvolt az egyértelmű szerepe. A potenciális vevőket pontosan oda tereltük, ahova éppen el kellett jutniuk.

Abban az esetben, ha nincs meg a konkrét terv arra, hogy milyen módon lehet eladni az adott terméket vagy szolgáltatást, lényegében garantált, hogy nem tud elkészülni az a weboldal, ami tényleg képes megvalósítani az értékesítést. Ez a weboldal csupán ablakon kidobott pénz lesz, amit végül újra kell majd építeni még több pénzért.

Ezért mondjuk mi azt, hogy kizárólag a stratégiára épített weboldal az, ami képes vevőket hozni. A weboldal készítés első lépése mindig a professzionális stratégia megalkotása.

Ha van weboldalad,de nem hoz vevőket, ez az, amit gondolj át! Ha még nincs weboldalad és most szeretnél ennek a folyamatnak nekiállni, akkor először legyen stratégiád!

Ehhez van egy ingyenes anyagunk, ami segíthet neked. Ide kattintva eléred.

Oszd meg másokkal is!

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin

Szólj hozzá!