A szakmámból kifolyólag megállás nélkül random weboldalakat analizálók, és az a tapasztalatom, hogy a legtöbb weboldalból sokkal többet ki lehet hozni. Szinte minden esetben legalább 10 olyan meghatározó szempontot tudok mondani, amivel jelentősen lehetne javítani azok eredményességét.
Nyugalom, ez még a mi weboldalunkra is igaz. 😊
Én a weboldalakat első sorban marketing és értékesítési szempontból vizsgálom. Ebben szereztem végzettséget, ebben van sok éves tapasztalatom, ebben a témában tartottam több száz tanácsadást és készítettem több mint 100 marketing stratégiát. Ezek alapján a meglátásom az, hogy a weboldalakra a vállalkozók úgy tekintenek (még), mint egy egyszeri befektetés, egy egyszeri feladat, amivel aztán jó ideig nem kell foglalkozniuk.
A történet a következőképpen néz ki: a vállalkozások jelentős része komolyabb tervezés, komolyabb kutatás nélkül indulnak útnak. Ebben szakaszban azt lehet mondani, hogy elnagyzoltak még a legfontosabb tényezők. Felszínes adatokra, felszínes tapasztalatokra támaszkodva indulnak. Nem állnak a rendelkezésükre olyan tényszerű adatok, amivel halál pontosan és biztosan meg lehetne állapítani azt, hogy kinek, mit és hogyan kellene értékesíteni.
A weboldal ebben a szakaszban szokott elkészülni és ennek megfelelően elnagyzolt adatokra, felszínes tapasztalatokra és nagyon felületesen kidolgozott folyamatokra épül. Ebben a szakaszban nincsenek tisztában azzal, hogy tű pontosan milyen értékesítési folyamatot fognak alkalmazni és a weboldal abban hogyan tud segíteni. Ebben a szakaszban a potenciális vevők ismerete is nagyon gyenge, így pl. a weboldal szövegezése túl általános és nem igazán képes hatékonyan megfogni a látogatókat.
5 év alatt 5 alkalommal építettük át teljesen a weboldalunkat.
Ennek okat az volt, hogy nagyon gyors tempóban fejlődtünk, a tapasztalatainkat folyamatosan feldolgoztuk és évente legalább egyszer pontosítottuk az irányt, szűkítettük a célközönséget, jobban személyre szabtuk a szolgáltatásunkat és rengeteget javítattunk az értékesítési folyamatunkon. Ez megkövetelte az oldal fejlesztését is.
A vállalkozások korai szakaszában, évről évre, de még hónapról hónapra is rengeteget formálódik az irány. Egyre többet tudnak meg a vevőkről, egyre jobban kikristályosodik az értékesítés folyamata, egyre jobban világossá válik a kifogáskezelés módja, egyre jobban körvonalazódik az ideális vevő képe, stb.
Ezzel szemben a weboldalak a több évvel ezelőtti, eddigre már valótlan, elnagyzolt, felületes információk alapján kidolgozott verzióval létezik. Ha a weboldal aktív szerepet vállal az online vevőszerzési folyamatban (ha csak egy Ads hirdetés is vezet oda), akkor egészen biztos, hogy ez a weboldal hatalmas összegeket hagy az asztalon.
Egy vállalkozás első 5-6 éves szakaszában akár évente, de 2-3 évente okvetlenül felül kell vizsgálni azt, hogy a weboldal funkcióban, struktúrában, szövegezésben és designban valóban megfelel annak, ahol egyébként a vállalkozás tart, amiről a vállalkozás kommunikál. Valóban azokat szólítja-e meg a weboldal, akiket a vállalkozás jelenleg céloz, valóban az ideális vevő számára megfelelő tartalommal fog találkozni, valóban képes-e támogatni a marketing, a vevőszerzés, az értékesítés folyamatát.
Ugyanis ezek jellemzően folyamatosan változnak, kezdetben ráadásul jellemzően jelentősen, ezzel szemben a weboldal akár több évvel is le van maradva.
Egy ilyen weboldal lehet, hogy egy idő után (akár egyik hónapról a másikra) akár egyetlen vevőt sem képes hozni, de az esetek túlnyomó többségében:
- jelentősen növelik az egy új vevő megszerzésének a költségét
- jelentősen csökkenti az új vevők számát
- nagyon sok esetben erősen hátráltatja a magas árak kialakítását
- sokkal több marketing munkát igényel a bizalom kiépítése, a megfelelő információk átadása, ami tovább fokozza a költségeket és csökkenti a profitot
A javaslatom az, hogy lehetőség szerint évről évre érdemes kifejezetten azzal a céllal leülni és végezni egy analízist, hogy a weboldal mennyire aktuális a vállalkozás marketingjének a szintjéhez. A vizsgálandó pontokat egyértelműen a marketing stratégia határozza meg, ugyanis a weboldal tartalma lényegében teljes mértékben a marketing stratégián alapszik.